فهرست مطالب چكيده.....................................................................................................................................................................................................4 مقدمه......................................................................................................................................................................................................4 مفهوم تعارض........................................................................................................................................................................................4 جايگاه تعارض در مديريت..................................................................................................................................................................4 تقسيم بندي تعارضات سازماني.........................................................................................................................................................5 مديريت تعارض.....................................................................................................................................................................................6 مفهوم و ضرورت مديريت تعارض......................................................................................................................................................7 رابطه تعارض و عملکرد.......................................................................................................................................................................7 سطوح تعارض........................................................................................................................................................................................8 منابع ايجاد تعارض............................................................................................................................................................................10 مراحل تعارض.....................................................................................................................................................................................10 مديريت تعارض و سبکهاي آن ......................................................................................................................................................11 سبکهاي مختلف مديريت تعارض (ورتيم 2002).......................................................................................................................12 به طور کلي دو نوع مذاکره وجود دارد:مذاکره توزيعي و مذاکره تلفيقي...............................................................................15 خلاصه..................................................................................................................................................................................................16 چكيده اين مقاله مفهوم تعارض را شرح داده و تعارض را تعريف مي كند. جايگاه تعارض در مديريت و سازمان را مورد بررسي قرار ميدهد. انواع تعارضات سازماني را برشمرده و آنها را تقسيم بندي مي كند. نظريه ها و رويكردهاي مختلف درباره تعارض سازماني را شرح مي دهد. به منشأ تعارضات سازماني اشاره مي كند و در پايان به مبحث مديريت تعارض و استراتژي هاي آن مي پردازد. مقدمه تعارض پديده اي است كه آثار مثبت و منفي روي عملكرد افراد و سازمان ها دارد. استفاده صحيح و مؤثر از تعارض موجب بهبود عملكرد و ارتقاي سطح سلامتي سازمان مي گردد و استفاده غير مؤثر از آن موجب كاهش عملكرد و ايجاد كشمكش و تشنج در سازمان مي شود. استفاده مؤثر از تعارض مستلزم شناخت و درك كامل ماهيت آن و همچنين علل خلق كننده و كسب مهارت در اداره و كنترل آن است كه البته امروز به عنوان يكي از مهمترين مهارت هاي مديريت به شمار مي آيد. توانايي برخورد با تعارض و اداره آن، در موفقيت مديران سازمان ها نقش ارزنده اي دارد. اگر تعار ضها سازنده باشند، موجب بروز افكار نو و خلاق مي شوند و زمينه تغيير و نوآوري و تحول سازنده را در سازمان فراهم مي سازند و در نهايت به مديريت كمك مي آنند تا به اهداف سازماني خويش نائل آيد. مفهوم تعارض در فرهنگ لغات فارسي، تعارض به معناي متعرض و مزاحم يكديگر شدن، باهم خلاف كردن و اختلاف داشتن جايگاه تعارض در مديريت آنچه كه تعارض را ايجاد مي كند، وجود نظرات مختلف و سپس ناسازگاري يا ضد و نقيض بودن آن نظريات است. درك نظرات مختلف به مديران كمك مي آند تا شيوه مناسبي را براي حل تعارض انتخاب آنند. با توجه به سير پيشرفت مكاتب فكري مديريت در طول سالهاي اخير، سه نظريه متفاوت در مورد تعارض در سازمان ها وجود دارد. نخستين ديدگاه اعتقاد دارد كه بايد از تعارض دوري جست چرا كه كاركردهاي
مبلغ قابل پرداخت 21,380 تومان
برچسب های مهم
اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.
ایجاد وب سایت یا