تعريف پروژه و هدف : زعفران : زعفران یکی از قدیمی ترین گیاهان ادویه ای و دارویی است که همواره مورد توجه مردم بوده است این گیاه از خانواده زنبقیان بوده و از سالهای بسیار دور در ایران کشت می شده است و پژوهشگران ایرن را خاستگاه این گیاه می دانند این گیاه در مناطق آفتابی، گرم و دارای خاک قوي رسی و شنی به عمل می آید و شهرت و مرغوبیت جهانی زعفران از ادوله تاریخی گذشته به منشا او خاستگاه آن ایران تعلق دارد. در حال حار ایران بزرگترین تولید کننده و صادر کننده زعفران در جهان است. ایران با سطح زیر کشتی در صدد 36 هزار و 724 هکتار تا 41 هزار و 325 هکتار و تولید متوسط سالیانه حدود 130 – 120 تن بزرگترین تولیدکننده زعفران در جهان و با صادرات متوسط سالیانه 100 – 90 تن در سال بزرگترین صادرکننده زعفران در سطح جهان است زعفران از ادویه های گران جهان است و سهم ایران در صادرات جهانی زعفران بین 90 – 70 درصد بوده و رتبه اول تولید زعفران در جهان را داراست. پس از ایران کشور اسپانیا در رتبه ی دوم تولید زعفران قرار دارد اما در سالهای اخیر کشورهای مثل چین، افغانستانريال ایتالیا، یونان، سوریه، ترکیه و ... نیز به جمع تولیدکنندگان زعفران اضافه شده اند. 95 درصد زعفران تولید شده در ایران در استان خراسان (قطب تولید زعفران جهان) و 5 درصد دیگر در استان های فارس، اصفهان و همدان و ... تولید می شود. بازاریابی و صادرات زعفران و مشکلات این محصول در بازار : در دهه های اخیر به علت کوتاهی در امر صادرات و بهبود کیفیت بازاریابی رقبای ایران در بازار جهانی از عملکرد بهتری برخوردار بوده اند در شراط کنونی امکان افزایش تولید زعفران در ایران وجود دارد لیکن برای رشد صادرات آن ضرورت دارد بازاریابی و تبلیغات مناسبی صورت بگیرد تا برتری زعفران ایران نسبت به تولیدات سایر کشورها به جهانیان معرفی شود، قیمت یکی از عواملی است که هم در بازار داخلی و هم در صادرات مشکلاتی را برای این بازار به وجود آورده است با وجود تولید 80 درصد زعفران در کشور تعيین قیمت این محصول توسط واسطه های جهانی صورت می پذیرد و به دلیل وجود بازار سنتی در ایران تعیین قيمت از دست صادرکنندگان ایرانی خارج شده و در کنار آن این صادرکنندگان در بازار خرید و فروش این محصول و در نتیجه ایجاد رقابت ناسالم و ارائه ی قیمت های غیرواقعی قرار گرفته اند. از دلایل افزایش قیمت زعفران در سال های اخیر می توان به احتکار زعفران و عرضه زعفران تقلبی و صادرات فله اي این محصول اشاره کرد : ورود محصولات تقلبی و بی کیفیت به بازارهای بین المللی باعث عدم ایفای تعهد صادرکنندگان ایرانی خواهد شد و زمینه و بستر مناسبی جهت حضور رقبای جدید مثل چین و افغانستان فراهم خواهد شد. فضای غیررقابتی در زمینه تجارت این محصول در داخل کشور باعث شده تا بخشی از صادرات زعفران ایران به صورت قاچاق درآمده و به دلیل عدم ارزآوری برای کشور صدماتی را به اقتصاد کشور وارد کرده است. در این جا دولت می تواند نقس مهمی را ایفا کند و با نظارت بیشتر از این عوامل جلوگیری کند. (کشف قیمت واقعی نجات دهنده محصول.)
مبلغ واقعی 24,260 تومان 20% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 19,408 تومان
برچسب های مهم
اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.
ایجاد وب سایت یا