چکیده تحقیقی که تحت عنوان تحلیل محتوای کتاب علوم اجتماعی پایه چهارم دبستان با استفاده از روش ویلیام رومی انجام شده در سه مقوله ی متن،تصاویر و اشکال و سوالات وپرسش ها مورد ارزیابی و تفسیر با ملاک های ویلیا رومی انجام گرفته است.جامعه اماری تحقیق در حوزه ی متن 10 متن بصورت تصادفی و در حوزه ی تصاویر و اشکال 10 شکل بصورت تصادفی و در حیطه ی سوالات 10 سوال بصورت تصادفی انتخاب و تفسیر شده است. روش تحقیق، از نوع تحلیلی بوده و برای بررسی داده ها و اطلاعات از ارزشهای مناسب آمار توصیفی مانند: فراوانی،رسم جداول و محاسبه ضریب درگیری دانش آموزان با متن تصاویر و پرسشها استفاده شده است نتایج کلی بدست امده برای ضریب درگیر متن 25/0 بوده که در حقیقت نیاز پژوهشی دانش آموز را براورده نمیسازد و در واقع به هیچ وجه متن کتاب دانش آموزان را به تحقیق و پژوهش دعوت نمی کند و به شیوه غیر فعال ارائه شده است که به نحوی از فراگیر میخواهید مطالب را تنها به گونه ای حفظ کند. وجود طرح مطالبي درباره پرورش مهارتها، وجود سؤالات و فعاليتهايي که دانشآموزان را در موقعيتهاي مبهم و خلاقيت برانگيز قرار دهد در متن دیده نمیشود. برخلاف ضریب درگیری پایینی و غیر فعالی که از بررسی متتن کتاب بدست امد خوش بختانه تصویر گردانی و طراحی اشکال کتاب با ضریب درگیری 1 بخوبی توانسته این کتاب را فعال و پژوهشی طرح ریزی کند طبق تحلیل نتایج بدست آمده این کتاب از نظر تصویر واشکال مطابق نیازهای دانش اموزان طراحی شده تا علاوه بر فراگیری زمینه ی دانش اولیه آنها را در جهت تفکر خلاقانه و اندیشه ی باز هدایت سازد. و در آخر ضریب درگیری با سوالات و پرسش های مطرح شده برای این کتاب 66/0 بدست آمده که با توجه به ملاک های تعیین شده ویلیام رومی از استادارد لازم برخوردار است و تمامی نیازهای فراگیر را به پرسش های پژوهشی و خلاقانه تامین میکند.که می توان عنوان داشت مهم ترین قسمت هر محتوای آموزشی سوالات و پرسش هایی است که محتوا برای تقویت اندیشه و فکر از فرا گیر می خواهد تا علاوه بر جست و جوی و قیاس مسئله توسط فراگیر با جهان خارج، خود برای آن راه کار های نوینی و ابتکاری را ارائه دهد. وجود سؤالات يا فعاليتهاي فعال مستلزم به کارگيري مراحل کاوشگري، پژوهش و حل مسأله، تفکر نقاد، تفکر واگرا و پردازش اطلاعات باشد را لازم میداند. کلید واژهها: تحلیل محتوا، دوره ابتدایی،کتاب علوم اجتماعی، ویلیام رومی. مقدمه اگرچه محتواي درسي علوم اجتماعی به خودي خود به دليل گسترش و پيشرفت فزاينده علم و دانش بشري، روز به روز جديدتر و حجيمتر ميشوند. ويژگيهای عصر کنونی ايجاب ميكند تا برنامههای آموزشی علوم اجتماعی به نحوی ساماندهی گردند تا با بهرهگيري از آنها، همة تواناييهای شناختی و شخصيتی دانشآموزان رشد کرده و فراگيران با برخورداري از مزاياي علوم و فناوري، توانمندي های لازم برای رويارويي با تحولات جديد را کسب نمايند، و فعالیتهای دانشآموزان را متناسب با هدفهای درس در مسیر صحیح پیش ببرند. و تلاش مي شود تا زمينه هر چه بيشتري براي دانش آموزان فراهم گردد. تا آنها تجربه هاي بلافصل خود را در ارتباط با محيط اطراف خود و اجسام به سطح عمل برسانند. و از اهداف مهم آن در سالهاي اخير پرورش يادگيرندگان فعال در كلاس درس است که در اجراي برنامه درسي بايد مورد توجه قرارگیرد. از عواملی كه در ايجاد كردن يك كلاس درس فعال و كارآمد مؤثر هستند مانند: تعداد دانش آموزان در هر كلاس، دانش تخصصي معلمین، تسلط معلمان بر روشهاي تدريس فعال، و ارائه محتوا درسي به صورت فعال است. براي دستيابي به اين مهم بايد عوامل چند بعدي كه بر دستيابي به اين اهداف تاثيرگذار هستند بررسي گردد و اطمينان از اين تناسب، نياز به بررسي و تحليل محتوا دارد اگرچه در رابطه با كتابهاي درسي تحليلهاي مختلفي را ميتوان انجام داد.اما يكي از اين تحليلها كه براي برنامهريزان درسي، مؤلفين و تصميمگيرندگان برنامه هاي درسي بسيار مفيد و ضروري است، همان تحليل محتوايي است ،که از مباحث كاربردي است كه پژوهشگران با استفاده از اين روش، به وارسي دادههاي خود ميپردازندو كمك ميكند تا مفاهيم و اصول ، نگرشها، باورها، و كليه اجزاي مطرح شده، در قالب دروس كتاب مورد بررسي علمي قرار گیرد و با اهداف برنامه درسي، مقايسه و ارزشيابي شوند. محتواي برنامه ي درسي از يك طرف ميتواند يادگيرنده را براي تفكّر و تعقل در مسائل آماده كندو از سویی او را به حفظ كردن مطالب و خمودگي فكري بكشاند.
مبلغ واقعی 23,540 تومان 20% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 18,832 تومان
برچسب های مهم
اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.
ایجاد وب سایت یا