چکیده آنچه مي شنويم ، فراموش مي كنیم. آنچه مي بينيم ، به خاطر مي سپاريم آنچه انجام مي دهيم ، ياد مي گيريم آموختن شنا بدون آب ممکن نیست ، آیا آموختن محتوای آموزش حرفه و فن بدون انجام فعالیتهای عملی امکان پذیر است؟ 75 درصد یادگیری از طریق «حس دیداری » اتفاق می افتد. کارگاه ایده آل بازوی اصلی آموزش حرفه و فن است. کلیدواژه آموزش پرورش حرفه و فن کارگاه مقدمه هر انساني به طور طبيعي نيازهايي دارد كه بايد برآورده شود . خداوند تبارك و تعالي در هنگام خلقت ، اسباب و وسايل مورد نياز مانند عقل ، هوش ، دست ، چشم و ... را براي تامين آن نيازها در اختيار انسان گذاشته و از طرف ديگر منابعي را هم به طور طبيعي در دسترس او قرار داده است . لذا اين انسان است كه بتواند استفاده ي بهينه و تفكر عالي از آن ها داشته باشد . سخن دل از آن لحظه كه واقف كرديم محتواي حرفه و فن تغيير يافته و نيز بيشتر محتواي آن (60درصد) بر مبناي حيطه مهارتي (روان – حركتي) و عملي تدوين شده است ، بسيار مسرور گشتم ، زيرا پيوسته آرزوي دلم بود كه روزي باشد ما دبيران حرفه و فن و دانش آموزان از محفوظات درس دور باشيم و به جانب تفكر و نوآوري ، خلاقيت و مهارت عملي روي بياوريم ، بالاخره انتظار بسر رسيد ، اما ، اما ، اما ... با توجه حاصل تجربيات در طول دوران مدرسي ، دبيري ، سرگروه استاني ، ناحيه ي ، مطالعات ، بازديدها ، بحث و تبادل نظر با ابوالجمعي دبيران آموزش حرفه و فن به نظر مي رسد اهداف آموزش محتواي كتب جديد التاليف آموزش حرفه و فن در مقاطع راهنمايي محقق نخواهد شد مگر اين كه موارد زير مورد توجه خاص بيش از پيش قرار گيرد : 1- ما معلمان موانعي كه موجب رشد و بروز بهانه ها از جمله : ((كارگاه نداريم ، فضاي كارگاه با آزمايشگاه يكسان است ، كارگاه متصدي ندارد ، آموزش ضمن خدمت كافي نيست ، كارگاه تجهيز نيست ، مدير و معاون در حد انتظار همكاري نمي كند ، دانش آموزان به انجام كار عملي علاقه ندارند ، اولياء به اهميت آموزش حرفه و فن كم توجه است و ...)) كنارگذاشته و دنبال ارائه راهكارهاي ممكن باشيم . 2- جايگاه آموزش حرفه و فن مانند دروس زبان ، علوم ، عربي و ... در مقاطع راهنمايي تبيين گردد و كاملا" شناخته شود . 3-انگيزش و زمينه ي علاقمندي دانش آموزان نسبت به يادگيري محتواي آن ، فراهم گردد . 4- ديدگاه و نگرش اولياء نسبت به محتواي آموزش حرفه و فن تجديد نظر گردد . چرا آموزش حرفه و فن ؟! بايد كمر همت ببنديم كه آموزش حرفه و فن درس زندگي و آموزش مهارت عملي و يدي است نه ذهني و محفوظات . تجربه ثابت كرده است بي علاقه و ضعيف ترين دانش آموزان در انجام فعاليت كار عملي موفق مي شود و دوست دارد خود را درگير مهارتهاي عملي كند . بايد بپذيريم كه حرفه و فن دروازه ي ورود به دنياي كار عملي است و موجب رفع خستگي روح و ذهن دانش آموزان از محفوظات است . درس حرفه و فن است كه به دانش آموزان ياد مي دهد كه چگونه نيازهاي اوليه ي خود را رفع نمايند و از ابزارهاي بسيار ساده براي ساخت وسيله ي مورد نياز ، بهره مند شوند و توليد خلاقيت و تقويت استعداد فراگيران مي گردد و روحيه ي دوستي ، تعامل در گروه ، همكاري و احترام به يكديگر ، اعتماد به نفس ، مسئوليت پذيري ، وظيفه شناسي ، دقت و ... خود به خود در وجود دانش آموز نمايان مي سازد . درس حرفه و فن است كه به جنبه ي كاربردي علوم مختلف مي پردازد و در اكثر كشورها آموزش حرفه و فن ((محور توسعه)) تلقي شده است . بنابراين ، اين درس بدون حمايت و توجه خاص عوامل اجرايي بويژه مديران مدارس ، اولياء ، مسئولين ذيربط به اهداف غايي و مدنظر مولفين نخواهد رسيد . سئوال : آيا تاكنون كارهاي عملي (دست ساخته) دانش آموزان را چون كتابهاي درسي ، ورقه هاي امتحاني و ... در گوشه و كنار مدرسه يا سطل زباله مشاهده كرده ايد؟ (قضاوت دقيق بر عهده ي شما عزيزان مي باشد) اما قطعا" خواهيد گفت خير ، يا بندرت ، زيرا دانش آموزان به دست ساخته هاي خود عشق مي ورزند و آن را براي خودش محترم و دست رنج خود مي داند . پس مدير محترم ، من معلم ، متصدي كارگاه ، مسئول محترم و زبده و عاشق به آينده نگري ميهن خود ، به اين همه علاقه و عشق دانش آموزان چه فكر مي كنيم يا فكر خواهيم كرد ؟! و براي توسعه آن و بهره برداري صحيح ، در جهت پرورش همه جانبه ي شخصيت دانش آموزان چه برنامه ريزي مي كنيم و يا برنامه ريزي كرده ايم؟!
مبلغ واقعی 31,460 تومان 25% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 23,595 تومان
برچسب های مهم
اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.
ایجاد وب سایت یا