چکیده معلمان براي کسب موفقيت در ارتقاي کيفيت اجراي برنامههاي درسي، به دانش و اطلاعاتي گسترده نياز دارند؛ دانش و اطلاعاتي که از منابع موثق و معتبر قابل حصول باشد. مدارس و کلاسهاي درس امروز، بسيار ناهمگنتر و پيچيدهتر از مدارس و کلاسهاي گذشتهاند. بهدليل وجود تفاوتهاي فردي و فرهنگي، چهدر جامعهي دانشآموزي و چهدر جامعهي معلمان و کارکنانمدارس، و نيز بهدليل چندوجهيبودن فرهنگ و محيط مدارس و کلاسها، معلمان و مديران مدارس بهعنوان رهبران آموزش و سکانداران چرخهي يادگيري، با چالشهاي متعدد و متنوع رو به رو هستند. کلیدواژه آموزش ، افت تحصیلی ، یادگیری ، دانش آموزان مقدمه چگونگي رويا رويي با معضلات و چالشها، بدون شک در کيفيت اجراي برنامههاي درسي، بهعنوان مهمترين مؤلفه ي مسئوليتي و کاري مؤثر است. در اين دوره از انتشار مجله (دورهي بيست و پنجم) کوشش بر اين است که در هر شماره چند نکته يا توصيهي کليدي ارائه شود که بهطور عام راهگشاي ارتقاي کيفيت اجراي برنامههاي درسي در مدارس و کلاسهاي درس باشد؛ نکتههايي که حاوي اصول و بايستهها در جهت تحقق هدفهاي برنامههاي درسي باشد و در نهايت به کسب درجات بالاي کيفيت اجرا در مدارس بينجامد. اداره ي كلاس دلایل ضرورت وجود ضوابط و روش کار مشخص برای دانشآموزان بحث میکنیم. 1- برای کاهش حس عدم امنیت در میان شاگردان، باید ضوابط و مقررات مشخص باشد و به روشنی بیان شود تا پیشبینیپذیر بودن مسائل کلاس، از عدم امنیت و نگرانی دانشآموزان کاسته شود. زیرا بخش تحتانی مغز مسئول اعمال حیاتی انسان است و چون این بخش از مغز در هنگام ترس فعال میشود، برای یادگیری واقعی باید این بخش از مغز در آرامش باشد. 2- احساس ترس و عدم امنیت، یکی از موانع یادگیری است. 3- وقتی معیارها به طور پیوسته به اجرا درآید، از بروز رفتارهای آزارنده و مخرب غیراجتماعی جلوگیری میکند. زیرا این رفتارها در فرآیند یاددهی – یادگیری مطلوب اختلال ایجاد میکند. 4- خود معلم با وجود ضوابط از ابتدای کلاس و در مراحل مختلف، میداند از کلاس چه میخواهد و برنامه مشخصی دارد. 5- با وجود ضوابط مشخص به طور غیرمستقیم به دانشآموزان نظم را آموزش میدهیم. حال که با وجود ضرورت ضوابط آشنا شدیم، برای تنظیم آن چه کار باید کرد... 1- برای تنظیم ضوابط مورد نیاز کلاس باید وقتی را برای تفکر در مورد آنها بگذرانید و مشخص کنید برای مراحل تدریس زیر چه ضوابط مشخص و تعریفشدهای دارید. - وقتی دارید حضور و غیاب میکنید؛ - وقتی شاگردان در گروههای کوچک با هم کار میکنند؛ - وقتی همه کلاس در مورد موضوعی واحد بحث میکنند؛ - وقتی شاگردان امتحان میدهند؛ - وقتی شاگردان کنفرانس میدهند؛ - وقتی شاگردان وارد کلاس میشوند یا از کلاس خارج میشوند؛ - وقتی شاگردان فعالیتی را تمام میکنند و به سراغ فعالیتی دیگر میروند؛ - وقتی شاگردان کارهای فردی خود را انجام میدهند؛ - وقتی شاگردان رفع اشکال میکنند؛ یا - وقتی که دارید در جلو کلاس؛ درسی را مستقیماً ارایه میکنید. 2- اداره کلاس شما باید براساس ویژگیهای شخصی خودتان باشد و از کپیبرداری صرف که با روحیه شما سازگار نیست، اجتناب کنید. 3- در مورد ضوابط کار در کلاس، صراحت و قاطعیت داشته باشید. 4- به شاگردان باید تفهیم کنید که چه انتظاری دارید و منطق این ضوابط را نیز برای آنها بیان کنید. برای روشن شدن مطلب مثالهایی از وقت حضور و غیاب و ورود شاگردان به کلاس را در اینجا میآوریم. مرحله اول: از سه تا یک آهسته آهسته و بلند میشماریم. با این کار به شاگردان هشدار میدهم که انتظار این است که ساکت باشند و در ضمن این شمارش، صحبت شان را تمام کنید. مرحله دوم: به همه کلاس نظری میاندازم تا مطمئن شوم شاگردان همه رو به من نشستهاند. مرحله سوم:
مبلغ واقعی 31,460 تومان 25% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 23,595 تومان
برچسب های مهم
اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.
ایجاد وب سایت یا