چكيده : هدف از اين مقاله شناسائي راه هاي بهبود مديريت آموزشگاهي و توانمندسازي مديران در سطح مدارس انجام مي گيرد يا به عبارت ديگر ميخواهيم بدانيم كه مديريت بايد واجد چه شرايطي باشد تا در فرآيند آموزشي از بالاترين كارآئي و اثربخشي لازم برخوردار باشد. در اين مقاله راهكارهاي بهبود و توانمندي مديريت آموزشي بررسي و پيشنهاد ميشود. كليد واژه : مديريت آموزشگاهي، توانمندسازي، مدارس، راههاي بهبود، مديران مقدمه : در جهان امروز گسترش علم و فناوري تمام فعاليت هاي اجتماعي را تحت تاثير قرار داده است. از مشخصات بارز اين عصر، كه آن را عصر فراصنعتي ناميدهاند، جايگزين شدن دانايي، پژوهش و سرمايه انساني با عوامل ديگر توليد است. در نتيجه همه سازمانها در پي آن ميباشند كه با استفاده از انسانيترين، كارآمدترين و انعطافپذيرترين شيوهها براي بقاي خود تلاش كنند. در اين ميان نيروي انساني ماهر و كارآزموده با ارزشترين ثروت هر كشور و مهمترين شاخصهاي برتري يك سازمان نسبت به سازمانهاي ديگر است. نظام آموزش و پرورش از اين امر مستثني نيست همانطوريكه ميدانيم بهبود آموزش و پرورش بدون مديريت صحيح، درست و توانمند امكانپذير نيست. بهبود شرايط كار، افزايش رضايت و ايمني خاطر كاركنان و هماهنگ ساختن تلاشها در شكلدهي به امكانات و منابع موجود جهت تحقق اهداف و در نتيجه تقويت روحيه كاركنان و آمادگي براي شكوفايي، خلاقيت و نوآوري استعدادهاي بالقوه دانشآموزان از جمله وظايف مديران مدارس است(محمدرضا برنجي) در اين مقاله شاخصها، و مولفهها و راههاي موثر در فرآيند بهبود مديريت آموزشگاهي و توانمندي آنها شناخت را و بكار بست. مسأله: با توجه به مطالعات نظري و توجه به وظايف مديران مدارس بعضاً مشكلات و موانع در فرآيند آموزشي قابل مشاهده است كه از جمله كمرنگ بودن روابط دوستانه بين مديران و كاركنان، عدم تخصص بعضي از مديران مدارس، كاهش انگيزه در ميان مديران، عدم توجه به مباني روانشناسي و جامعهشناسي و علوم ارتباطات الگوهاي فعال تدريس و پژوهش از جمله مسئلههاي مقاله است. اهداف : آيا مديران آموزشي و مدارس در حوزه آموزش و پرورش آيا از آگاهي و بينش لازم برخوردارند. و همچنين از تجريه و سابقه آموزشي بهرهمند هستند و ميتوانند زمينهساز خلاقيت و نوآوري در ميان دانشآموزان و معلمان باشند و داراي چهارچوب نظري و تئوريكي لازم در حوزه مديريت ميباشند؟ مباني نظري، تئوري هاي مديريت الف)تئوري هاي كلاسيك 1)مديريت علمي : باني مديريت علمي تيلور است بر فلسفه بازده كار بيشتر از قدرت بدني استوار بوده و در آن سرعت زيادتر در كار و بازده بيشتر موردنظر است. فلسفه اين تئوري فلسفه ايست مادي و دنيوي، معنوي بودن كار انسان را تا حدود زيادي ناديده گرفته است. ايدئولوژي پيروان تئوري مديريت علمي بر اساس انگيزههاي خودآگاه ميباشد و جنبههاي بازدهي كار فرد را تنها به داشتن قدرت بدني و همچنين سرعت زيادتر و زمان كوتاهتر با در نظر گرفتن نيازهاي مادي كه انسان ترس و هراس از گرسنگي دارد بوجود آمده است. فلسفه مديريت تئوري مديريت علمي براي برطرف ساختن نيازهاي مادي، انسان را بر آن ميدارد كه تلاش بيشتر براي سود و منفعت زياد بنمايد. در اين تئوري جنبههاي معنوي پاداش بجنبههاي مادي گرايش پيدا نموده و بازده فكري و عقلي و بدني انسان را با همان اندازه از شيئي و يا ماشيني كه انتظار دارند ميسنجند و آنوقت پاداش و مزدي دهند. 2)نظريه اداري : دومين جزء از تئوريهاي كلاسيك سازمان و مديريت بشمار ميرود از ميان مديران صنعتي و صاحب منصبان دولتي و اداري كه سعي كردهاند تجربههاي خود را كمابيش با بينش و آگاهي توصيف كنند، هنري فايول فرانسوي شهرت يافته و تحليل او از فعاليت سازمانها و فراگرد مديريت تأثير پايدار در قلمرو فكري مديريت بر جا گذاشته است.
مبلغ واقعی 31,460 تومان 25% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 23,595 تومان
برچسب های مهم
اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.
ایجاد وب سایت یا