مقدمه: بارشد و گسترش روزافزون تكنولوژي اين سوال براي مديران مطرح است كه چگونه امكان دارد سازماني با وجود محدوديتهاي گوناگون از حقوق و دستمزد گرفته تا تجهيزات و تكنولوژي پيشرفته، در عرصه رقابت بينالمللي ثبات خود را حفظ نمايد و همچنان به جلو گام بردارد؟ براي چنين سوالي پاسخهاي گوناگوني ميتوان ارائه كرد كه يكي از مهمترين آنها دراختيار داشتن نيروي انساني كار آمد و با انگيزه است كه ميتواند ديگر مولفههاي موفقيت هرسازمان را در اختيار بگيرد. امروزه ديگر مدل مديريت سنتي كه در آن مدير كنترل ميكند و كاركنان تحت نظارت هستند، كارآمد نيست و نقش مديريت به منظور ايجاد محيط كار توانمند، بايد از چارچوب ذهني، فرماندهي و كنترل محيط، به حبس مسؤليت و احترام متقابل به كاركنان تبديل شود. همانطور كه در ادبيات مديريت بيان شده هر فرد براي انجام فعاليت به دوعامل اصلي دانش و انگيزه نياز دارد. كه درپرتو كسب اين دو عامل ميتوان انجام موفق هر فعاليت هدفمندي را پيش بيني كرد و د رمجموع افراد به واسطه اين عوامل است كه صاحب قدرت خواهند بود و با افزايش سطح اين دو عامل هر سازمان ميتواند تصوير روشني از از آينده را براي دستيابي به اهدافش ترسيم نمايد. درفرن اخير كه شكاف بين پيشرفتهاي علمي و فني و سطح بهرهوري در كشورهاي مختلف هر لحظه ژرفتر و عميقتر مشود و سازمانها چون آبهاي خروشان و گلآلود يك رود، همواره دستخوش تغيرات ناگهاني هستند و زمان آرامش و سكون كمتر احساس ميشود، نقش نيروي انساني با انگيزه و علاقهمند به كار به هيچ و به قابل چشمپوشي نيست. اكنون سازمانهاي موفق در عرصههايي با بهكارگيري شيوهها و متدولوژيهاي مديريت نوين، تعهد و مسئوليتپذيري پرسنل را به ارزش تبديل كردهاند و به اين حقيقت دست يافتهاند كه در سايه توانمند سازي كاركنان در جهت رضايت شغلي و بهطور خلاصه مديريت انگيزش و حركت به سوي تربيت كاركنان برانگيخته ميتوان گوي رقابت را از ديگر رقبا ربود. ( لاجوردي، سال 1382، صفحه 42) هدف از بحث انگيزش هدف از بحث انگيزش، شناخت اين مسئله است كه چرا از افراد در سازمان بيشتر از ديگران به كارخود علاقهمندند ودر راه نيل به اهداف سازمان كوشش بيشتري به خرج ميدهند، در حالي كه ديگران فاقد حركت لازم و هستند. ( صادقپور – 1382 – 237) يكي از وظايف اوليه مديران ايجاد انگيزه در كاركنان است به گونهاي كه عملكرد آنها بالاترين سطح ممكن برسد بدين معني كه سختتر تلاش كند، به طور منظم در محل كارحاضر شوند و براي عملي شدن هدفها و تصميمهاي سازمان كوشش كند. البته عملكرد شغلي علاوه برانگيزش به توانايي فرد و آمادگي محيط بستگي دارد. روابط فيلترها به شكل زير است. محيط = توانايي = انگيزش= عملكرد = تعاريفي از انگيزش براي كار به سبب سهم قابل ملاحظهاي كه ادركات، اميال، سائقها واكنشهاي متقابل محيط در فرايند انگيزش دارند، نميتوان به تعريفي دست يافت كه ازنظر همهي متخصصان امر قابل قبول باشد. حتي در برخي از منابع معتبر، از تعريف انتيزش خودداري شده است. انگيزش يا motivation از ريشهي واژي لاتين Movere به معناي حركت كردن مشتق شده است. ولي براي مفهوم انگيزش بار كاره چنين معناي كافي نيست و بنابر دلايلي كه پيش از اين شاره كرديم بايد تعريفي را ارئه دهيم كه ابعاد و جنبههاي مختلف فرايندي را كه درفتار مورد نظر در سازمانها را موجب گردد مشخص نمايد. استيزوپورتر به چند تعريف كه توسط عدهاي از نظر پردازان انگيزشي عنوان شده اشاره ميكنند: *جانانكينون انگيزش را عبرات از نفوذ و تأثيرات مقارني ميداند كه در راستا، شدت و پايداري كنش به عمل آيند *. ويكتوروردم نظريه پرداز ديگر، انگيزش را فرايندي تصور ميكند كه گزينشهايي را كه توسط انسان يا موجودات زنده ديگر صورت ميپذيرد، تحت نفوذدار ميدهد. كمپل و پريچارد كه هردو از نظريه پردازان بنام در انگيزش هستند عقيده دارند كه انگيزش هستند عقيده دارند كه انگيزش به مجموعه روابط متغير مستقل يا غير مستقلي كه راستاء وسعت و پايداري رفتار را تبيين مي نمايند مربوط است. با اين شرط كه تأثيرات استعداد مهارت و درك وظيفهي مورد نظر و همچنين محدوديتهايي كه برمحيط خاك هستند ثابت نگاه داشته شود.
مبلغ واقعی 32,900 تومان 20% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 26,320 تومان
برچسب های مهم
اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.
ایجاد وب سایت یا