چكيده: آنچه كه در اين مقاله خواهيد خواند ابتدا مقدمهاي كوتاه در رابطه با اهميت رياضي و آموزش رياضي در كشور که داراي ضعفهاي است پرداخته شه در ادامه در مورد اهداف آموزش رياضي به طور كلي بحثشده که شامل: هدف پرورشي، آموزشي، فرهنگي، عاطفي و اهداف آموزش رياضي از نظر پوليا و افلاطون بيان گرديدهاست. سپس مقاله به پنج قسمت از عوامل ضعف آموزش درس رياضي پرداخته است كه هر قسمت نيز به مجموعههاي از عوامل ضعف پرداخته است. الف) عوامل و مشكلات ضعف آموزش درس رياضي كه مربوط به محتواي كتابهاي درسي ميباشد كه در چهار قسمت توضيح داده شده. ب) عوامل ضعف آموزش درس رياضي مربوط به خود دانشآموز كه شامل 2 بخش است. ج) عوامل ضعف آموزش درس رياضي ابتدايي مربوط به روشهاي آموزش كه اين عوامل به صورت مختصر توضيح داده شده. د) عوامل ضعف آموزش درس رياضي ابتدايي مربوط به معلمان كه مقدمهاي كوتاه بيان شده و سپس 8 مورد از اين عوامل تيتروار بيان شده. هـ) در اين قسمت به چندين عامل ديگر به صورت مختصر اشاره شده است كه شامل نقش فضا و مكان، نقش خانواده، نقش كلاسهاي خصوصي، كمبود يافتههاي علمي درس رياضي، كمبود وسايل آموزشي رياضي، عدم توجه به طرح وارده در تدريس پس از بيان عوامل ضعف آموزش درس رياضي در دوره ابتدايي نتيجهگيري و جمعبندي از مطالب بيان شده كه همه عوامل در ضعف آموزش رياضي مؤثر هستند و تنها يك عامل را نميتوان مقصر اصلي شناخت در پايان مقاله راهكارها و پيشنهادهايي باتوحه به حوزههاي عوامل ضعف و آموزش درس رياضي بيان گرديد كه در حدود 35 راهكار براي رفع نواقص و مشكلات ميباشد. کلیدواژه آموزش ، ریاضی ، یادگیری ، دانش آموز ، معلم مقدمه: به محض اينكه كودك به مدرسه پا ميگذارد با درسي به نام رياضي آشنا ميشود و معلم ميگويد: «درس رياضي را جدي بگيريد و براي فهميدن آن احتياج به تمرين بيشتري داريد». همين كلمهي جدي بگيريد براي دانشآموز مشكل آفرين است، زيرا يادگرفته است كه كارهاي سخت را جدي بگيرد در نتيجه با ترس به مسائل آن نگاه كرده و ترس از اين دارد كه ممكن است ان را خوب ياد نگيرد و اين امر مقدمهاي است براي دوري كردن و حتي به وجودآمدن نفرت از درس رياضي در كودكان در صورتي كه روژه گورساني در مورد رياضي ميگويد: «نخستين وظيفه رياضيات، ساختن و تحولدادن چيزي به جامعه است كه امروزه كمتر كسي خواستار آن است، يعني «انسان» انساني كه بيانديشد، انساني كه درست را از نادرست تشخيص دهد، انساني كه شناخت و انتشار حقيقت را بر بسي چيزها از جمله يك تلويزيون برتري دهد، انسان آزاد نه آدموارهاي آهني» كساني كه ميخواهند در اين عصر يعني عصر حاكميت علم فعاليت كنند، لازم است ايدههاي تازه را جذب، طرحهاي نو را درك و مسائل غر سنتي را حل كنند. رياضيات كليد مناسبي براي آمادگي جهت انجام اين فعاليتهاست لذا علوم رياضي تنها لازمهي كار متخصصان آينده نيست، بلكه جزء لاينفك تعليم و تربيت عموم مردم به شمار ميرود پس ما معلمان وظيفه داريم كه در مورد گسترش و جذابكردن اين علم در بين دانشآموزان و حتي مردم تلاش بيشتري انجام داده و به بررسي علل ضعفها و ارائه راهكارهاي لازم در اين خصوص بپردازيم كه اينجانب نيز بر حسب وظيفه خود به بررسي برخي از عللهاي ضعف آموزش رياضي در دورههاي ابتدايي پرداخته كه اميدوارم مورد استفاده شما بزرگواران قرار گيرد. اهداف آموزش رياضي: قبل از اينكه وارد بحث اصلي شويم يعني به بررسي علل ضعف آموزشي بپردازيم ابتدا بايد هدف از تدريس و آموزش رياضي را در مدارس مشخص نمايم سپس با توجه به رسيدن به اهداف و دوري و نزديك آنها ضعفها را مرور كرده و در جهت مشكلات و نواقص راهكارهايي ارائه داد. از مفهوم آموزش رياضي نخستين سؤالي كه به ذهن ميرسد اين است كه چگونه رياضي را آموزش دهيم؟ هنگامي كه از روش انجام كار صحبت ميشود، طبعاً اين سؤال پيش ميآيد كه هدف از انجام اين كار چيست سپس در آموزش رياضي هم بايد هدف را مشخص ساخت. هدفهاي آموزش رياضيات بر حسب سطح فرهنگ رياضي كه جامعه و محتواي آموزش آن، و در مقاطع تحصيلي مختلف متفاوت بوه و از جامعه به جامعهاي ديگر تغييرپذير است. ولي منظور اصلي از آموزش رياضي، عبارت است از: «توسعه قدرت درك و فهم و استدلال، ايجاد طرز فكر صحيح، به وجودآوردن روش استدلال و تفكر منطقي و ايجاد آفرينشهاي فكري، در متعلم است»[2]. اهداف آموزش رياضي به طور كلي به چهار دسته پرورشي، آموزشي، فرهنگي و عاطفي تقسيم ميكنند:
مبلغ واقعی 31,460 تومان 25% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 23,595 تومان
برچسب های مهم
اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.
ایجاد وب سایت یا